Funkcjonalna moc progowa

Napisał:  piątek, 27 wrzesień 2013 00:00
Funkcjonalna moc progowa www.bikeradar.com

Funkcjonalna moc progowa to najważniejszy parametr związanym z treningiem kolarskim opartym na pomiarze mocy. Pojęcie to zostało opracowane przez jednego z najwiekszych specjalistów w tej dziedzinie – amerykańskiego fizjologa dr Andrew Coggana.

Fukcjonalną moc progową (FTP) definiujemy jako najwyższą moc, jaką kolarz jest w stanie utrzymać podczas quasi-jednostajnego wysiłku trwającego około 60 minut.

Badania prowadzone przez dr Coggana w latach 80. i 90. ubiegłego stulecia wykazały silną korelację pomiędzy progiem mleczanowym, a wartością FTP danego zawodnika, przy czym wartość FTP nie jest wartością mocy na progu mleczanowym.

Wyznaczenie aktualnej wartości funkcjonalnej mocy progowej pozwoli między innymi na:

- ustalenie, bądź aktualizację stref treningowych,

- określenie intensywności, z jaką powinniśmy pokonywać etap kolarski na zawodach triathlonowych w zależności od dystansu,

- szeroką annalizę trenigu kolarskiego,

- prognozowanie i planowanie szczytowych momentów formy.

Wyznaczenie funkcjonalnej mocy progowej podczas godzinnej jazdy na czas nie jest zadaniem łatwym do wykonania. Podstawowym problemem jest znalezienie stosunkowo płaskiego i łatwego technicznie odcinka drogi, na której ten test można będzie wykonać. Kolejną trudnością, szczególnie dla zawodników o mniejszym doświadczeniu, jest poprawne rozłożenie sił na całym dystansie. Z tego też względu szukano prostszych metod aproksymacji funkcjonalnej mocy progowej. Najpopularniejsze z nich to:

- 20-minutowa jazda na czas, oraz

- analiza wykresów mocy z wcześniejszych wyścigów.

Przeprowadznie testu FTP w postaci 20-minutowej jazdy na czas pozwala na częste wplatanie go w plan treningowy i nie obciąża organizmu w znaczący sposób. Powodem częstego wyznaczania aktualnej wartości funkcjonalnej mocy progowej jest jej zmienność w trakcie okresu przygotowawczego (zazwyczaj wzrost) i startowego, oraz związana z tym konieczność uaktualniania stref trenignowych. W przypadku tego testu kluczowym jest przeprowadzanie go w zbliżonych warunkach (tj. na tej samej trasie lub na trenażerze) oraz poprzedzenie go za każdym razem taką samą rozgrzewką. W definicji funkcjonalnej mocy progowehj wysiłek określony jest jako quasi-stacjonarny, więc należy odpowiednio rozłożyć siły, tj. przez pierwsze dwie minuty jechać „odrobinę lżej”, a dopiero podczas ostatnich 3 minut „dać z siebie wszytsko”. Po zakończeniu testu nie powinniśmy zapominać o kilkunastominutowym schłodzeniu. Jeżeli moc jaką generowaliśmy podczas testu nie malała gwatownie z czasem, to wartość mocy średniej z danego odcinka pomniejszona o 5% będzie wartością zbliżoną do aktualnej wartości funkcjonalnej mocy progowej. Powodem pomniejszenia mocy średniej o 5% jest uwzględnienie większego udziału procesów beztlenowych w pracy mięśni podczas 20-minutowej jazdy na czas w porównaniu z 60-minutową jazdą na czas.

Wartość funkcjonalnej mocy progowej można także wyznaczyć posiadając zapis rozkładu mocy z odbytego wyścigu. Jedynym warunkiem jest długość wysiłku zbliżona do 60 minut. Wiekszość programów komputerowych umożliwiających analizę zapisu rozkładu mocy wylicza wartość mocy znormalizowanej (NP) dla danej aktywności, bądź określonego przedziału czasu w ramach jednej aktywności. Wartość mocy znormalizowanej dla takiego wyścigu, podczas którego „daliśmy z siebie wszystko” jest zbliżona do wartości funkcjonalnej mocy progowej.

Oczywiście istnieje wiele innych metod wyznaczania funkcjonalnej mocy progowej, jednakże dwie przytoczone są najprostsze i stosunkowo dokładne.

Emil Wydarty

Triathlonista i oficer marynarki handlowej.

Szukaj

Śledź nas

  • Facebook: xTRIpl
  • FeedBurner: http://xtri.pl/index.php?option=com_k2&view=itemlist&format=feed&type=rss
  • Google+: 115445177597970240065
  • Twitter: xTRI_pl
  • YouTube: portalXTRIpl

Reklama

TriCarbon

HomeTreningRowerFunkcjonalna moc progowa

Zapisz się do Newslettera

Podaj nam swój adres email a będziesz na bieżąco informowany o nowych artykułach i konkursach.
*Twój adres email nie będzie udostępniany osobom trzecim.